زائران اربعین این نکات را به خاطر بسپارند/ راه‌هایی برای جلوگیری از گرمازدگی

امسال که گرمای هوا بیش از سال‌های گذشته است، بهتر است راه‌هایی ساده برای جلوگیری از گرمازدگی را به خاطر بسپارید تا گرمای هوا انرژی شما را نگیرد.

میراث آریا: این روزها زائرین اربعین مشغول بستن کوله‌هایشان هستند تا سفر معنوی خود را با پای پیاده به این مکان مقدس آغاز کنند. سفری سخت و البته دلچسب و فراموش نشدنی که اگر یکبار تجربه کنید مسافر هر ساله خواهید شد.

سال‌های ابتدایی که جمع کثیری از مردم از اقصی نقاط دنیا راهی پیاده روی اربعین می شدند، این سفر فضایی تجربه نشده داشت اما در سال‌های بعدی رفته رفته تجربه‌ها بیشتر شد و افراد سعی کردند تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند و همین موضوع باعث شد تا آنها در این سفر روزهای راحتی را بگذرانند.

در این گزارش می‌خواهیم به نکات مهم و کاربردی سفر به کربلا و نجف در اربعین اشاره کنیم.  

وسایل ضروری سفر/ پاسپورت، عابربانک، دمپایی و کفش

 یکی از وسیله‌های ضروری که برای این سفر لازم است به همراه داشته باشید، پاسپورت، پول ایرانی، پول عراقی و عابر بانک است.  پاسپورت و پول (همه پول هایتان را در یک جا نگهداری نکنید)، اگر در کیف گردنی قرار بگیرد برای حمل و نقل راحت‌تر است.  

حتی اگر شده یک عکس از صفحه عکس دار پاسپورت گرفته و در کنار کد رهگیری سامانه سماح در گوشی‌تان همراهتان باشد.

 اسم و فامیل بچه و شماره تلفن پدر را در کیف گردنی بچه‌ها قرار دهید.

همه وسیله‌های خود از جمله شارژر موبایل را در کوله پشتی بگذارید.

از آنجایی که پیاده روی شرط اصلی این سفر است، پس بهتر است که  یک کفش راحتی به همراه یک جفت دمپایی با خودتان ببرید و جوراب ضخیم تر بپوشید.

توصیه‌هایی برای جلوگیری از گرمازدگی

بهتر است روزها در موکب ها استراحت کرده و عصر و شب ها را به پیاده روی مشغول شوید.

یک مقدار کم آبلیمو در قمقمه کوچک برای گرمازدگی همراهتان باشد، خاکشیر، آب، تخم شربتی را هم همراه داشته باشید. این را به یاد داشته باشید که همان میزانی که می‌خواهید تخم شربتی و خاکشیر بخورید، درست کنید چون در گرما، گازدار شده و وقتی قمقمه و بطری رو باز کنید فاجعه رخ می دهد.

به این دلیل که برق زیاد می رود یا پنکه‌های مه پاش کوچک شارژی یا بادبزن کوچک حصیری همراه داشته باشید.

آب را تا به دمای محیط نرسیده نخورید، دوغ و شربت زیاد مصرف کنید.

همچنین استفاده از عینک آفتابی، کرم ضد آفتاب و کلاه برای مردها و نقاب برای زن‌ها ضروری است.

توصیه‌های بهداشتی

حوله کوچک برای حمام، لیف، صابون، شامپو، کیسه فریزر، کیسه بزرگ، دستکش یکبار مصرف، قمقمه کوچک خالی برای آب وضو در حرم ها، یک مقدار کم دستمال کاغذی، مایع دستشویی و پودر لباسشویی، مسواک، خمیر دندان و ... از وسیله های ضروری بهداشتی است.

توصیه‌های پزشکی

ترجیحا استامینوفن و داروهایی برای سرماخوردگی با خود ببرید.

توصیه‌هایی برای پوشاک

این را فراموش نکنید که هر چقدر وسایل کمتر و سبک تر باشد، راحت ترید.

لباس خنک، نخی و پوشیده حداقل ۲ دست، پمادی برای سوختگی پا، کرم ضد آفتاب از دیگر موارد ضروری برای این سفر است.

روز استراحت و شب پیاده روی کنید

رئیس مرکز بهداشت استان کرمانشاه «ابراهیم شکیبا» گرما را یکی از چالش‌های مهم اربعین امسال عنوان کرد و گفت: در همین راستا توصیه می شود افراد جهت پیشگیری از گرمازدگی حتما زمان تردد خود را به ساعات خنک و شب موکول کنند.

شکیبا گفت: جهت پیشگیری از گرمازدگی نیاز است زوار به میزان کافی مایعات مصرف کرده و ترجیحاً از مصرف مایعات گرم مانند چای به ویژه در ساعات روز اجتناب کنند.

شکیبا همچنین با اشاره به شیوع بیماری های گوارشی در فصول گرم سال، گفت: از زوار می‌خواهیم که حتما قبل از مصرف هر نوع خوراکی یا مصرف هر نوع نوشیدنی از سلامت آن اطمینان حاصل کنند و اینکه زوار حتی المقدور از خوراکی‌ها و مواد غذایی بسته بندی شده استفاده کرده و در صورت نیاز به گرم کردن، حتماً غذا را با حرارت مناسب گرم کنند.

او ادامه داد: توصیه می شود از بطری‌های آب معدنی استفاده کرده و حتما از سلامت منبع آب مطمئن شوید.

تدابیر اورژانس برای جلوگیری از گرمازدگی

رئیس سازمان اورژانس کشور، نیز در مورد برگزاری مراسم اربعین گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های امسال بروز گرمازدگی است.

با توجه به پیش‌بینی افزایش شدید دمای هوا در نقاط مرزی کشور بحث گرمازدگی جدی است که در این زمینه تدابیر لازم برای درمان این مشکل توسط اورژانس کشور اندیشیده شده است. برای مثال در مرز مهران ظرفیت ۱۰۰ تا ۱۵۰ تخت موقت، در مرز خسروی ۷۰ تا ۱۰۰ و در مرز چذابه نیز ۵۰ تخت ایجاد می‌شود و این امکانات در مرزهای شرقی کشور نیز پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403052901658
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha